Teatr Telewizji TVP

o teatrze

Największa scena świata – nowa odsłona Teatru Telewizji

Największa scena świata – nowa odsłona Teatru Telewizji

W repertuarze znajdą się głośne i nagradzane „Zapiski z wygnania” – monodram Krystyny Jandy w reżyserii Magdy Umer. Zobaczymy też kryminalny spektakl z legendarnego cyklu Teatru Sensacji Kobra „Powiem wam, jak zginął” w reżyserii Marka Bukowskiego, dostrzeżoną przez krytyków „Cudzoziemkę” Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka na podstawie powieści Marii Kuncewiczowej. Majowy repertuar zamknie „1989” – transmisja obsypanego nagrodami musicalu z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reżyserii Agnieszki Szyngiery z muzyką Andrzeja „Webbera” Mikosza (ten spektakl wyjątkowo rozpocznie się o godz. 20:00). W TVP Kultura premierowo zaprezentowany zostanie spektakl w reż. Anny Gryszkówny „W maju się nie umiera”.

Maj pełen teatralnych premier. Pięć nowych spektakli w Teatrze Telewizji

Maj pełen teatralnych premier. Pięć nowych spektakli w Teatrze Telewizji

Monodram Krystyny Jandy z warszawskiego Teatru Polonia powstał na podstawie wspomnień Sabiny Baral pod tytułem „Zapiski z wygnania”. To osobista opowieść autorki o marcu 1968 r., kiedy razem ze swoją rodziną została zmuszona do emigracji z Polski. Pisarka miała wtedy dwadzieścia lat.

Spektakl o tym samym tytule co książka jest nie tylko opisem tamtych zdarzeń widzianych oczami młodej kobiety. Staje się również przestrogą dla kolejnych pokoleń przed nienawiścią, ksenofobią i antysemityzmem. Twórcy wzbogacili inscenizację o fragmenty wideo ukazujące tamten ponury czas: urywki kronik filmowych, cytaty przemówień urzędników partyjnych oraz fotografie i wypowiedzi skazanych na banicję. W sztuce wykorzystano także piosenki ze słowami Agnieszki Osieckiej, Juliana Tuwima czy Wojciecha Młynarskiego, kadisz oraz wiersze autorstwa Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta.

„Zapiski z wygnania” w Teatrze Telewizji. Krystyna Janda w przejmującym monodramie

„Zapiski z wygnania” w Teatrze Telewizji. Krystyna Janda w przejmującym monodramie

Spektakl w warszawskim Teatrze Polonia miał swoją premierę 9 marca 2018 r., z okazji pięćdziesiątej rocznicy wydarzeń marcowych 1968 r. Kilkanaście tysięcy osób pochodzenia żydowskiego zostało wtedy zmuszonych do emigracji z Polski. Jedną z nich była dwudziestoletnia wówczas Sabina Baral, mieszkanka Wrocławia, która razem ze swoją rodziną musiała opuścić kraj.


Po latach zdecydowała się opisać tamte wydarzenia i swoje emigracyjne losy w książce „Zapiski z wygnania”. „Emigracja to rodzaj pogrzebu, po którym życie trwa dalej” – przytacza Sabina Baral słowa Tadeusza Kotarbińskiego. Ten cytat zapowiada, co będzie treścią historii i w jakim tonie zostanie ona przedstawiona. Wspomnienia Baral są emocjonalną i refleksyjną opowieścią o tym, jak z historycznej konieczności przeobraził się jej świat.


Na jednym ze spotkań autorskich Krystyna Janda poznała pisarkę. Czytała publicznie fragmenty jej książki. Parę lat później wraz z reżyserką Magdą Umer zdecydowały się przygotować spektakl „Zapiski z wygnania” w Teatrze Polonia.

Nowy sezon Teatru Telewizji – spektakle na żywo i Powrót Kobry

Nowy sezon Teatru Telewizji – spektakle na żywo i Powrót Kobry

Już we wrześniu na antenę Telewizji Polskiej powróci odświeżone pasmo Teatru Sensacji – Powrót Kobry, a w nim pojawią się spektakle łączące dreszczyk emocji z przymrużeniem oka. W II połowie XX wieku Teatr Sensacji cieszył się ogromną popularnością i przyciągał przed ekrany wielomilionową publiczność. W ramach odświeżonego pasma zaplanowano nie tylko wcześniej zrealizowane przedstawienia, ale także będzie można zobaczyć współczesne wersje dwóch cenionych spektakli kryminalnych napisanych w latach 60., czyli „Mord w hurtowni” autorstwa Marka Domańskiego, który wyreżyseruje Adam Sajnuk oraz „Znowu łut szczęścia” Janusza Jaxy – w reżyserii Małgorzaty Kosturkiewicz.

Geniusz komedii, ale i człowiek wielu skrajności. Jakim twórcą był Aleksander Fredro?

„Był kimś więcej niż aktorem”. Historia wybitnego artysty – Gustawa Holoubka

Sezon 2022/23 w Teatrze Telewizji

Sezon 2022/23 w Teatrze Telewizji

Romantyzm to czas arcydzieł polskiego dramatu, a jubileusz 200-lecia wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, inicjujących umownie tę epokę, oraz trwający Rok Romantyzmu Polskiego stanowią doskonałą okazję do odświeżenia romantycznego rekwizytorium na scenie. Twórcy Teatru Telewizji zaproszą do wspólnego sprawdzenia i aktualizacji sensów romantycznej literatury, na której zostały oparte aż trzy nadchodzące premiery – „Rewolweru” Aleksandra Fredy, „Kordiana” Juliusza Słowackiego oraz „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza.


Sezon otworzy wrześniowa premiera „Rewolweru” w reżyserii Wojciecha Adamczyka, który w poprzednim sezonie zaproponował współczesną realizację innego romantycznego dzieła – „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Do znakomitych tekstów Fredry, które na deskach Teatru Telewizji gościły już łącznie ponad 60 razy, dołączy więc utwór mniej popularny, powtórzony na tej scenie po 45 latach. ​ W pisanym po dziesięcioleciu milczenia „Rewolwerze” Fredro korzysta z nowoczesnego języka artystycznego, odważniej sięgając po groteskę i krytykę społeczną. Główny bohater sztuki, włoski bankier, przeprowadza swoją ekonomiczno-matrymonialną intrygę, usiłując jednocześnie pozbyć się niechcianego pistoletu, który trafia do niego w tajemniczy sposób. Centralny rekwizyt – tytułowa broń, za której posiadanie grozi kara śmierci – napędza akcję i intensyfikuje rozterki bohaterów, stanowiąc jednocześnie groźny sekret… Premiera „Rewolweru” zapowiada się jako wyjątkowy wstęp, który otworzy całą serię romantycznych realizacji.

Teatr Telewizji: lato z „Kobrą” w TVP Kultura

Nowy sezon Teatru TV. W repertuarze: komedia, tragedia, dramat

Nowy sezon Teatru TV. W repertuarze: komedia, tragedia, dramat

Oglądaj Teatr Telewizji w TVP VOD!
− W nowym sezonie Teatr TV będzie się starał o emisję dwóch premier miesięcznie, czyli o równowagę między nowymi i powtórkowymi spektaklami. Pożegnamy Andrzeja Strzeleckiego, otwierając sezon jego „Warszawą”, a dwa tygodnie później Jerzego Pilcha – „Nartami Ojca Świętego” w reż. Piotra Cieplaka. W Roku Tyrmanda zaprosimy na „Siedem dalekich rejsów” tego autora w reż. Marcina Ziębińskiego. Pierwszą, jesienną premierą będzie „Trójkąt bermudzki” Marka Kochana w reż. Bodo Koxa i scenografii Wojciecha Żogały, ujęte w poetykę komiksu starcie między reprezentantami dwóch elektoratów – mówi Kalina Zalewska, p.o. dyrektora Agencji Kreacji Teatru Telewizji.

„Teatr na ten czas” – nowy program w TVP Kultura

„Teatr na ten czas” – nowy program w TVP Kultura

Gościem pierwszego odcinka będzie Maja Komorowska. Aktorka na scenie Teatru Telewizji zadebiutowała w 1970 roku w spektaklu „Kochankowie z Werony” w reż. Juliusza Burskiego. Potem były m.in. „Maskarada” (1973, reż. K. Ciciszwili), „Zdążyć przed Panem Bogiem” (1980, reż. A. Brzozowski), „Wyzwolenie” (2007, reż. M. Prus), „Szczęśliwe dni” (2009, reż. A. Libera), „Wymazywanie” (2010, reż. K. Lupa). W 2015 roku Maję Komorowską uhonorowano Wielką Nagrodą XV Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Telewizji i w słuchowiskach Polskiego Radia.

W „Teatrze na ten czas” goście opowiedzą o przedstawieniach, które wpłynęły na ich karierę bądź zmieniły charakter teatru w Polsce. W programie zostaną zaprezentowane zarówno przedstawienia sprzed lat, jak i głośne premiery ostatnich sezonów m.in.: „Wymazywanie” w reżyserii Krystiana Lupy, „Bułhakow” w reżyserii Macieja Wojtyszki, czy „Hamlet” w reżyserii Andrzeja Wajdy.