Teatr Telewizji TVP

XYZ

Zabawa w koty

Zabawa w koty

W Polsce Istvan Orkeny (1912-79) znany jest także jako autor dramatu „Rodzina Totów”, wystawionego w warszawskim Teatrze Polskim pt. „Strażak Tot”, oraz powieści „Wystawa róż”. Po polskiej prapremierze „Zabawy w koty” (1973) w Teatrze Małym za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza podniosły się zgodne głosy, że szkoda wielkiego talentu Ireny Eichlerówny w głównej roli na „taki sobie obrazek liryczny z humorem i łezką”. W latach 70. sztuka cieszyła się jednak znacznym powodzeniem w ojczyźnie autora i na wielu scenach europejskich, które ją wystawiały. „Ta miłosna historia trojga ludzi tylko tym różni się od innych, że jej bohaterowie mają nie naście czy dwadzieścia kilka lat, lecz wszyscy są po sześćdziesiątce” –  pisał o swojej sztuce Orkeny.

Odsunięci na boczny tor, żyjący wspomnieniami zaklętymi w starych fotografiach, rozumiejący bezlitosne prawa i fizyczne uciążliwości starości, nie mogą pogodzić się z najbardziej dojmującym bólem – samotnością. Życie owdowiałej Orbanowej upływa na dokarmianiu kota sąsiadów, kłótniach z kierowniczką sklepu nabiałowego,„zabawie w koty” z mieszkającą przez ścianę Myszką, zdziwaczałą kobieciną porzuconą poprzez męża, na pisaniu listów i rozmowach telefonicznych z ukochaną siostrą Gizą, przykutą do wózka inwalidzkiego w odległym, zagranicznym sanatorium. Raz w tygodniu odwiedza ją przyjaciel z dawnych lat, niegdyś słynny śpiewak operowy, dziś żałosny korepetytor śpiewu w zespole przemysłu bawełnianego, obrzydliwy łakomczuch, grubas myślący tylko o jedzeniu. Monotonną egzystencję bohaterki odmienia jej nowa przyjaciółka, która nieoczekiwanie, z impetem wkracza w jej życie. Podstarzała, zaniedbana kobieta przeobraża się w szykowną damę, farbuje włosy, nosi eleganckie suknie i kapelusze, bywa w kawiarni i na koncertach, wreszcie wyzwala się spod przemożnego, przytłaczającego wpływu siostry. Dzięki przyjaźni z Paulą czuje, że komuś znowu na niej zależy. Odmieniona Orbanowa budzi żywe zainteresowanie Wiktora. Ich dotychczas mocno zrutynizowana znajomość nabiera nowych, romantycznych barw i rodzi nadzieje na przyszłość. Nielojalność przyjaciółki i niewierność amanta niweczą jednak marzenia o innym życiu.

Zabawy w dom

Zabawy w dom

Bohaterami tej psychologiczno-obyczajowej sztuki są młodzi, dwudziestokilkuletni ludzie, którym przyjdzie niebawem przyjąć nowe, nieznane im dotąd role: żony, męża, ojca czy matki. Są na to zupełnie nieprzygotowani. Ich wspólną cechą jest niedojrzałość. Wciąż raczej bawią się w dom rodzinny, zamiast go świadomie tworzyć. Pretekstem do nakreślenia bardzo subtelnych relacji między bohaterami jest dla autorki moment, kiedy do mieszkania młodego, bezdzietnego małżeństwa wprowadza się ona mimowolnym świadkiem, ale także katalizatorem wydarzeń, pod wpływem których zmieni się całkowicie życie tych trojga młodych ludzi.


Autorka: Dominika Łapka 

Reżyser: Tomasz Jurkiewicz 

Scenografia: Anna Wunderlich 

Kostiumy: Anna Englert 

Muzyka: Tomasz Gąssowski

Dźwięk: Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek

Zdjęcia: Kacper Fertacz 

Montaż: Aleksandra Gowin 

Dźwięk: Michał Robaczewski, Tomasz Wieczorek


Obsada: Sandra Drzymalska, Paweł Tomaszewski, Aleksandra Pisula, Bartłomiej Kotschedoff, Filip Milczarski, Hankar Demir, Konrad Makowski.


Zabijanie Gomułki

Zabijanie Gomułki

Akcja utworu rozgrywa się w 1963 roku. To pełna błyskotliwych zwrotów dowcipna opowieść o zamachu na I sekretarza PZPR Władysława Gomułkę, zaplanowana przez trzech luteranów z Wisły – małomiasteczkowego pijaka filozofa Józefa Trąbę i jego towarzyszy. Józef czuje, że jego czas się kończy i dlatego chce zrobić coś dla Polski. Postanawia zabić lokalnego tyrana.

Ten ciekawy spektakl pełen inteligentnego humoru jest satyrycznym obrazem Polaków w latach 60. Przedstawienie miało premierę w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy 3.11.2013 r.

Autor: Jerzy Pilch
Reżyseria: Jacek Głomb
Scenariusz: Robert Urbański
Scenografia: Małgorzata Bulanda
Muzyka: Bartek Straburzyński

Obsada: Mateusz Krzyk, Zbigniew Waleryś , Bogdan Grzeszczak , Gabriela Fabian Ewa Galusińska, Paweł Palcat, Grzegorz Wojdon, Małgorzata Urbańska, Robert Gulaczyk, Magda Skiba

Czas 110 min

Zabójcza pewność

Zabójcza pewność

Rzecz rozgrywa się w Londynie podczas jednego spotkania byłej baletnicy, teraz poruszającej się na wózku inwalidzkim Elizabeth i Michaela – przystojnego aktora, bezrobotnego alkoholika. Pretekstem do wizyty aktora u niepełnosprawnej baletnicy jest próba przeczytania jej sztuki.

Na początku przebieg spotkania nie budzi niepokoju, ale po jakimś czasie Michael odkrywa pułapki zastawiane na niego przez Elizabeth. Jej celem wydaje się być przekonanie Michaela, że przypadek, który zaistniał kiedyś w ich życiu, wcale nie był przypadkiem. Przemieszanie realności i fikcji, atmosfera zamknięcia, groza sytuacji bez wyjścia oraz fascynująca gra namiętności kończy się śmiertelnym strzałem.

Sztuka Lloyda jest świetnym materiałem na zbudowanie pełnego napięcia thrillera. Bogactwo psychologiczne postaci stwarza możliwość dwóch kreacji aktorskich.

Autor: Marcus Lloyd
Reżyseria: Mariusz Malec
Zdjęcia: Jan Holoubek
Muzyka: Andrzej Milanowski
Kostiumy: Aleksandra Staszko

Obsada: Magdalena Cielecka (Elizabeth), Grzegorz Małecki (Michael), Aleksandra Prykowska (asystentka Elizabeth)

Czas: 57 min

Zaklęte rewiry

Zaklęte rewiry

Akcja rozgrywa się w latach 30. XX wieku w Krakowie. Młody chłopak wspina się po szczeblach kelnerskiej kariery. Restauracja, w której pracuje, staje się symbolem zamkniętego świata, rządzonego bezwzględnymi zasadami walki o pozycję i przetrwanie. 


Tekst Worcella, na podstawie którego powstał spektakl Adama Sajnuka, nie był wcześniej wystawiany na innych scenach. Jego inscenizacja opiera się na realistycznej fabule i błyskotliwych dialogach, a formą nawiązuje do performance’u. – Widzowie stają się nie tylko widzami, lecz także podglądaczami, sędziami wydarzeń, uczestnikami wyścigu szczurów – powiedział reżyser o roli publiczności w teatrze żywym. – Zmuszam w ten sposób odbiorców do głębszej refleksji i oceny. 

W realizacji telewizyjnej widownia zostanie powiększona o tysiące tych, którzy zasiądą przed telewizorami w dniu premierowej emisji. Ogromnym walorem „Zaklętych rewirów” jest to, że przedstawiony świat i wydarzenia z lat 30. ubiegłego wieku pozostają wciąż aktualne w kontekście współczesnej rzeczywistości, w której również ważne są hierarchiczne struktury i szalony pęd do kariery.

Zakład Doświadczalny Solidarność

Zakład Doświadczalny Solidarność

W sztuce, która znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2012 roku, autor próbuje zmierzyć się z legendą Solidarności. Jej dzieje, od strajków sierpniowych, przez stan wojenny, wizytę papieską, aż po dzień dzisiejszy, poznajemy poprzez losy młodej dziewczyny, Grażyny, która po skończeniu studiów i wakacjach nad morzem w 1980 roku, podejmuje pracę w jednym z dolnośląskich zakładów, w którym zapisuje się do nowopowstałego związku. Ona sama, nie pojawia się jednak w sztuce i w widowisku.

Z montażu wspomnień i komentarzy jej krewnych, przyjaciół i współpracowników powstaje portret młodej, uczciwej, pełnej wiary i oddania związkowi kobiety, która obserwując z bliska działaczy solidarnościowych, musi skonfrontować swój idealizm z dalekim od doskonałości życiem codziennym w organizacji. Autor daleki jest bowiem od idealizowania ludzi tworzących struktury związku niskiego i średniego szczebla. Grażyna dostrzega i musi pogodzić się ze smutnym faktem, że nie wszyscy działacze są ludźmi ideowymi, że często pod przykrywką solidarnościowych, wolnościowych haseł, realizują swe osobiste, przyziemne i nie zawsze uczciwe interesy.

Zakład karny – o stówę

Zakład karny – o stówę

Przewrotna groteska o zakładzie karnym, który staje się azylem wolności. Bohater odwiedzający w więzieniu swego brata, stopniowo odkrywa tajemnicę tego dziwnego miejsca. Okazuje się, że przebywający tam skazani to ludzie, którzy dobrowolnie wybrali pobyt w odosobnieniu. 


Obowiązujący regulamin i organizowane zajęcia resocjalizacyjne, dają im poczucie sensu i porządku, których na próżno szukać w rzeczywistości poza murami. Zaś izolacja od trudów życia codziennego z jego aspektami ekonomicznymi i politycznymi pozwala odzyskać wewnętrzny spokój i poczucie wolności. Czy jednak ta utopijna wizja zaprogramowanej i narzuconej „wolności” nie staje się w rzeczywistości jeszcze jedną formą społecznego ucisku? 

Sztuka zdobyła III Nagrodę w konkursie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i WFDiF na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI. Spektakl otrzymał Nagrodę Specjalną Jury w kategorii Comedy - Black / Dark na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston w 2019 roku. 

Autorka: Marta Guśniowska 
Reżyseria: Piotr Kurzawa 
Zdjęcia: Łukasz Gutt PSC 
Scenografia: Ewa Gdowiok 
Kostiumy: Zofia Ufnalewska 
Muzyka: Paweł Szamburski 

Obsada: Bartłomiej Firlet (Narrator), Aldona Jankowska (Matka), Philippe Tłokiński (Brat), Antoni Ostrouch (Naczelnik), Adam Biedrzycki (Strażnik), Włodzimierz Press (Staruszek 1), Krzysztof Strużycki (Staruszek 2), Michał Breitenwald (Staruszek 3), Andrzej Glazer (Bibliotekarz), Krzysztof Krupiński (Kaowiec), Tomira Kowalik (Sąsiadka), Elżbieta Romanowska (Pielęgniarka) 

Czas: 54 minuty 

PREMIERA TV: 2022

Zakładnicy

Zakładnicy

Zdesperowane, nastoletnie rodzeństwo napada na lombard. Uciekając z łupem, trafiają na przechodzący ulicą patrol policji. Bez zastanowienia wpadają do sąsiadującego z lombardem sklepu z lampami. Wszystkim obecnym każą położyć się na podłodze, co nie dzieje się bez przeszkód. 


Już w tej pozornie prostej czynności dają się poznać zakładnicy. Każdy z nich ma inny problem i inny sposób podejścia do sprawy. Młodzi przestępcy i zakładnicy tkwią w zamkniętym sklepie, otoczeni policją, która apeluje o rozsądek i poddanie się przestępców. Ci jednak nie mają takiego zamiaru. Jeśli ich żądania zostaną spełnione, żadnemu z zakładników nie stanie się krzywda. Wspólnie spędzony czas coraz bardziej ośmiela we wzajemnej relacji obie strony. W końcu wszyscy w sklepie jadą w wielu sprawach na tym samym wózku, więc takie decyzje, jak co mają zjeść, czego się napić, podejmują już razem. 

Kiedy pojawia się pomysł zażądania samochodu, którym będą chcieli uciec przestępcy, okazuje się, że większość zakładników również chce wziąć udział w tej ucieczce, bowiem zaczynają dostrzegać pewne korzyści dla siebie, nieoczekiwanie płynące z tej wyjątkowej sytuacji, która wcale nie musi oznaczać straty, a wręcz odwrotnie. A im dłużej to potrwa tym lepiej...

Zamek

Zamek

„Zamek” jest ostatnią częścią tzw. Trylogii samotności – dwie poprzednie to „Ameryka” i „Proces”. Franz Kafka odrzuca tradycyjne konwencje prozy (fabułą, opisowość) na rzecz wieloznacznych , parabolicznych obrazów, ukazujących tragizm jednostki we współczesnym społeczeństwie. Bohaterem jest Józef K. (Piotr Bajor), człowiek samotny, zmagający się beznadziejnie z anonimowymi siłami zbiurokratyzowanego świata. W spektaklu wystąpili także m.in.: Ewa Błaszczyk, Adrianna Biedrzyńska, Kalina Jędrusik i Krzysztof Tyniec.

Zamek w Szwecji

Zamek w Szwecji

Lata 50. i 60. ubiegłego wieku to „epoka Saganki”. Jej talent budził podziw („ma wrodzony dar odnajdywania właściwych słów”). Styl życia bulwersował opinię publiczną. Samochody wyścigowe i poker („trwonię wszystko co zarobię”), alkohol i kokaina, romanse, skandale – tworzyły legendę Saganki. Ona sama po latach zauważyła ironicznie: „legenda stała się rzeczywistością”. Przyznała też szczerze i z pokorą: „Chciałabym napisać coś naprawdę dobrego, ale to wymaga czasu. Pięciu lub sześciu lat. A przecież muszę płacić podatki”.


„Zamek w Szwecji” to jedna z wcześniejszych sztuk Francoise Sagan. W rok po paryskiej prapremierze komedię wystawił warszawski Teatr Współczesny w reżyserii Andrzeja Łapickiego (latem 1961). Później sztukę przypomnieli Romuald Szejd na Scenie Prezentacje (1984) i Olga Lipińska w Teatrze Komedia (1989). Krytycy zastanawiali się wówczas, jak bardzo zmieniły się upodobania publiczności, jej fascynacje literackie i teatralne, uznając, że „rok 1961 i rok 1989 to jednak dwie różne epoki w teatrze”. A jak zabrzmiał sceniczny szlagier po trzydziestu dwóch latach? 

W inscenizacji Grzegorza Warchoła wyraźne stały się akcenty surrealistyczne. W zamczysku na odludziu rezyduje nader niekonwencjonalna rodzina. Prym wiedzie strażniczka tradycji rodu Feisenów, Agata, stara panna owładnięta manią historyczną. Stałymi mieszkańcami zamku są również: Hugo, pan na skandynawskich włościach, jego dwie żony – uznana za zmarłą Ofelia i aż nadto pełna życia Eleonora, jej brat Sebastian, sympatyczny lekkoduch, żywiący wobec siostry podejrzanie gorące uczucia, staruszka babunia i wierny stary sługa Guenther. Co pewien czas do posiadłości Feisenów przybywa z wizytą kolejny kuzyn ze stolicy. Tym razem zjawia się młodziutki Fryderyk. On również, podobnie jak poprzedni goście, nie ma pojęcia, że trafił do zamku-pułapki. Zakochuje się w pięknej pani domu, nieświadom gry, jaką dla zabicia nudy prowadzi arystokratyczna rodzinka.

ABC

Azyl dla bandyty

Azyl dla bandyty

Sensacyjny dramat autorstwa Feliksa Falka, ukrywającego się pod pseudonimem Edward Neyman. Spektakl z 1978 roku wyreżyserował Bogdan Augustyniak.

Anhelli

Anhelli

Autorskie widowisko telewizyjne Grzegorza Królikiewicza (scenariusz, reżyseria, scenografia) na kanwie poematu Juliusza Słowackiego, oprawione specjalną muzyką, częściowo filmowane w plenerach, w wykonaniu zespołu aktorskiego Teatru Polskiego w Bielsku Białej. Właśnie na tej scenie wiosną 1999 r. znany reżyser po raz pierwszy pokazał swoją adaptację symbolicznego, zdawałoby się, zupełnie niescenicznego dzieła.

Apollo z Bellac, reż. A. Wieczur

Apollo z Bellac, reż. A. Wieczur

Jednoaktowa, komediowa sztuka Jeana Giraudoux należy do klasyki światowej literatury. Spektakl „na żywo” w reżyserii Anny Wieczur.

POKAŻ WIĘCEJ

DEF

Feblik, 23 kwietnia, godz. 20:00

Feblik, 23 kwietnia, godz. 20:00

Dramat Małgorzaty Maciejewskiej w reżyserii Lecha Mackiewicza.

Dziady. Śladami Adama Mickiewicza

Dziady. Śladami Adama Mickiewicza

Wyjątkowy spektakl oparty na fragmentach wszystkich części „Dziadów” Adama Mickiewicza.

Dziewczęta z Nowolipek. Amelka

Dziewczęta z Nowolipek. Amelka

Czteroczęściowy spektakl na podstawie powieści Poli Gojawiczyńskiej przedstawia losy czterech dziewcząt, mieszkanek biednej warszawskiej dzielnicy Nowolipki. Utrzymany jest w formie opowieści tytułowej bohaterki o swoim życiu. Cykl w reżyserii Stanisława Wohla miał premierę w 1970 roku.

POKAŻ WIĘCEJ

GHI

Hotel Korfanty

Hotel Korfanty

Spektakl „Hotel Korfanty” w reżyserii Roberta Talarczyka powstaje z okazji ustanowionego przez Sejm RP roku Wojciecha Korfantego, w 150. rocznicę urodzin bohatera walki o przyłączenie Śląska do Polski. Ta wyjątkowa realizacja z wnętrz Pałacu Kawalera w Świerklańcu utrzymana będzie w dużej mierze w oryginalnej czarno-białej estetyce.

Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim, reż. J. Gajewski

Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim, reż. J. Gajewski

Misterium Mikołaja z Wielkowiecka w reżyserii Jarosława Gajewskiego i reżyserii telewizyjnej Redbada Klynstry-Komarnickiego.

Hanoch odchodzi bez słowa

Hanoch odchodzi bez słowa

Sztuka Antoniego Wincha w reżyserii Dariusza Błaszczyka. Spektakl zrealizowany w ramach projektu TEATROTEKA przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

POKAŻ WIĘCEJ

JKL

Kasie

Kasie

Spektakl został zrealizowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w ramach projektu TEATROTEKA.

Kobieta w lustrze

Kobieta w lustrze

Spektakl został zrealizowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w ramach projektu TEATROTEKA.

Jacuś

Jacuś

Komedia Edwarda Lubowskiego w reżyserii Janusza Bukowskiego. Spektakl z 1989 roku.

POKAŻ WIĘCEJ

MNO

Nie ma

Nie ma

Spektakl zrealizowano w ramach cyklu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych „Teatroteka”.

Miss HIV

Miss HIV

Spektakl został zrealizowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w ramach projektu TEATROTEKA.

Odkrycie Europy

Odkrycie Europy

Sztuka Beniamina Marii Bukowskiego w reżyserii Jagody Madej. Spektakl zrealizowany w ramach projektu TEATROTEKA Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Emisja 10 października, godz. 20.00 – PREMIERA w TVP Kultura.

POKAŻ WIĘCEJ

PRS

Przyjechała Żydówka

Przyjechała Żydówka

Znakomity monodram Ryszardy Hanin według tekstu Anny Strońskiej.

Podstolina

Podstolina

„Podstolina” to spektakl Mariusza Malca oparty na motywach „Zemsty” Aleksandra Fredry , w którym na plan pierwszy wysuwa się postać atrakcyjnej wdowy Podstoliny. Intryga została przeniesiona do czasów współczesnych.

Pradziady

Pradziady

Wojciech Kuczok w swoim dramacie nawiązuje do „Dziadów” Mickiewicza i „Wesela” Wyspiańskiego. Czyni to w sposób prześmiewczy i ironiczny, nadając sztuce formę komediowo-groteskową.

POKAŻ WIĘCEJ

TUW

Tajny klient

Tajny klient

Sztuka Igora Gorzkowskiego w reżyserii Wojciecha Pitali. Spektakl zrealizowany w ramach projektu Teatroteka Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

Wieczernik, reż. A. Wajda

Wieczernik, reż. A. Wajda

Dramat Ernesta Brylla w reżyserii Andrzeja Wajdy. Nagranie zostało dokonane w Parafii Miłosierdzia Bożego w Warszawie podczas ostatniego z czternastu przedstawień „Wieczernika” w dniu 28 kwietnia 1985 r. Telewizyjna premiera odbyła się w kwietniu 1990 roku.

Wiera Gran

Wiera Gran

Sztuka Anny Burzyńskiej w reżyserii Barbary Sass-Zdort.

POKAŻ WIĘCEJ

XYZ

Zabawy w dom

Zabawy w dom

Spektakl zrealizowano w ramach cyklu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych „Teatroteka”.

Znowu „Łut szczęścia”

Znowu „Łut szczęścia”

Lech Pijanowski, ukrywający się pod pseudonimem Janusz Jaxa, po sukcesie realizacji telewizyjnej komedii sensacyjnej „Łut szczęścia” w 1960 roku napisał kolejny utwór kryminalny – kontynuację niezwykłych losów prywatnego detektywa Franka Ventury. Premiera „Znowu «Łut szczęścia»” odbyła się 26 kwietnia 1962 roku w reżyserii Janusza Morgensterna. Współczesna inscenizacja sztuki stanowi powrót (po 60 latach) do tytułu. Remake kryminału Janusza Jaxy uświetni obchody 70-lecia Teatru Telewizji, będąc zarazem przypomnieniem tekstu jednego z najważniejszych dla tej sceny autorów sztuk kryminalnych.

Zgaga

Zgaga

Akcja „Zgagi” rozgrywa się w małym miasteczku. Oś fabularną sztuki stanowi odbywająca się w czasie teraźniejszym, interwencyjna rozmowa Kuratorki z Heleną i Tadeuszem, rodzicami niedostosowanej społecznie, udającej psa, niespełna 16-letniej Zuzanny.

POKAŻ WIĘCEJ

123

14 maja o północy

14 maja o północy

Spektakl Teatru Sensacji Kobra z 1973 roku. Scenariusz napisał Andrzej Wydrzyński, a wyreżyserował Stanisław Zaczyk.

10 pięter

10 pięter

Sztuka Cezarego Harasimowicza w reżyserii Witolda Adamka. Spektakl z 2000 roku.

19. południk

19. południk

Autorski spektakl Juliusza Machulskiego z 2003 roku.

POKAŻ WIĘCEJ